magnusblogg

fredag, september 22, 2006

Hemma från sjukhuset

Så där ja, då var jag hemma från en dryg veckas sjukhusvistelse. Sjukskriven på grund av öppen thoractomi ett antal månader. Låter ju lite bättre än en vanlig sommarförkylning.

När jag låg inne råkade jag se en repris i SVT24 från den 8 mars som handlade om kvinnors hjärtan. Många mycket bra och intressanta föreläsare. Handlade alltså om kost- och motionsråd för att undvika hjärt- och kärlsjukdom och den nyaste rönen däromkring, med fokus på kvinnors hälsa.

Bl a fanns där en läkare, vet inte om det var Stefan Förster (reservation för efternamnets stavning) som gav en mycket uppskattad och driven föreläsning, Han berättade många intressanta saker, som att vikten ökar över allt inom alla kulturer i hela världen. Det är alltså inte bara frågan om ett i-landsproblem.

Men roligast, och kanske viktigast, ur ett mer nära perspektiv, var tipset: "Gå ut med hunden — även om du inte har någon".

Jag har funderat på att ta det ad notam, fick tipset av bertil att betrakta min kamera som hund. Men vem vill här se bilder på mina operationssår? Är det porr? Eller är det just det alla vill se? Rikard är ju den ende som sett dem "live" och jag måste själv säga att det lite kul att för en gångs skull ha något att skrämmas lite med. Ger liksom en känsla av respekt.